
Milí rodičia,
blíži sa čas nástupu Vášho dieťaťa do MŠ. Vaše dieťa, bude prechádzať ťažkým obdobím zmien, procesom prispôsobovania sa a vnútornou psychickou záťažou. Práve z týchto dôvodov je potrebné, aby ste svoje dieťa postupne pripravovali na tento náročný proces, ktorý pomocou spolupráce Vás a MŠ dokážeme dieťaťu pomôcť a uľahčiť mu zvládnuť tento proces. Ponúkame Vám
- návrh na prípravu dieťaťa do MŠ ešte pred ich vstupom,
- orientáciu, čo Vaše dieťa prežíva a ako mu pomôcť po vstupe do MŠ a tiež
- cenne rady, čo dieťa potrebuje pri nástupe do MŠ.
- Kroky predprípravy, ktoré vedú k ľahšej adaptácii dieťaťa na MŠ ešte pred vstupom do MŠ:
– prechádzky a návštevy do okolia MŠ so slovným vedením o nástupe do MŠ,
– pozitívne rozprávanie o MŠ / noví kamaráti, hračky, dobré tety…/ napr. aj pred spaním,
– hry na materskú školu, kreslenie, rozprávanie…
– úprava režimu dňa- dopoludnie hry, prechádzky, popoludní spánok a odpočinok- NIKDY
NEVYNECHÁVAŤ!
– návštevy školskej záhrady, pieskoviska…
– ponechanie dieťaťa u starých rodičov, priateľov, rodiny bez rodičov – privykanie na
odlúčenie,
-nikdy nehovoriť negatívne o MŠ a ani o strachu z nástupu do MŠ pred dieťaťom, dieťa
„nestrašiť“ materskou školou, ak nepočúva, nepoužívať ako metódu trestu.
- Čo prežíva a ako pomôcť dieťaťu pri vstupe do materskej školy
Vstup Vášho dieťaťa do MŠ je prvým krokom do spoločnosti. Táto udalosť prináša zmeny v živote dieťaťa, ale aj rodičov. Pobyt dieťaťa v materskej škole prináša nasledujúce zmeny pre dieťa- iný režim, prítomnosť iných detí, akceptovanie iných dospelých osôb, iná možnosť uspokojenia aktuálneho priania a pozornosť učiteľky sa zameriava na všetky deti. Prispôsobenie sa novým pomerom predstavuje pre dieťa istú záťaž.
Sú deti, ktoré si v novom prostredí zvykajú ľahšie. Tešia sa do materskej školy a veľmi ľahko nadväzujú kontakty s dospelými a deťmi v MŠ. Niektoré deti sa tešia do materskej školy, ale po prvých skúsenostiach odmietajú vstup do materskej školy a potrebujú čas na adaptáciu. Sú aj také deti, ktoré si len s ťažkosťami zvykajú na nové prostredie a vstup do materskej školy je pre ne nadmernou záťažou.
Proces prispôsobovania sa na nové prostredie je individuálny, je závislý na individuálnych osobitostiach každého dieťaťa.
Nové skúsenosti dieťaťa v materskej škole ovplyvňujú správanie dieťaťa doma i v materskej škole.

1. týždeň – ORIENTAČNÝ
DOMA
je uzavreté , zdržanlivé,
je unavené hlukom a množstvom podnetov,
relaxuje,
potrebuje spracovať dojmy a zážitky,
obmedzuje obľúbené aktivity
AKO POMOCŤ DIEŤAŤU:
RODIČ
nelúči sa dlho s dieťaťom, (dlhé lúčenie dieťa zneisťuje a podporuje strach),
ak má možnosť ponechá dieťa v MŠ len na dopoludnia,
po návšteve MŠ nechá dieťa relaxovať,
nezaťažuje dieťa veľkými aktivitami (nákupy, prechádzky),
nezaťažuje dieťa životnými zmenami (sťahovanie, nezhody rodičov),
zosúladí denný režim doma a v MŠ,
neprerušuje pobyt v MŠ
2. týždeň – OBDOBIE PRESADENIA SA
DOMA
pôsobí nevyrovnane, nervózne,
často mení náladu,
pocit nespokojnosti,
pocit mrzutosti odmieta spolupracovať, prispôsobiť sa,
plačlivosť, únava,
snaha o pozornosť
AKO POMOCŤ DIEŤAŤU
RODIČ
neprerušuje pobyt v MŠ,
postupne predlžuje pobyt dieťaťa v MŠ,
nelúči sa dlho s dieťaťom,
nezaťažuje dieťa aktivitami,
podporuje priateľstvá z MŠ,
rešpektuje správanie dieťaťa
3. týždeň – UKĽUDNENIE, VYROVNANIE
DOMA
je vyčerpané, rýchlo sa unaví, je kľudnejšie

AKO POMOCŤ DIEŤAŤU
RODIČ
neprerušuje pobyt v MŠ,
predlžuje pobyt v MŠ,
podporuje priateľstvá z MŠ,
rešpektuje psychosomatickú záťaž dieťaťa.
AKO MÔŽU POMÔCŤ RODIČIA DIEŤAŤU PRED VSTUPOM DO MŠ
Rodičia môžu uľahčiť vstup dieťaťa do MŠ, tým že mu umožnia zbierať skúsenosti už predtým a pomôžu mu s požiadavkami vysporiadať sa postupne.
- Vytváranie pohody doma.
- Kvalitná citová väzba a trénovanie odlúčenia.
- Umožnenie stretávať sa s rovesníkmi.
- Zoznámenie dieťaťa s MŠ ( napr. prechádzka k areálu MŠ)
- Podporovanie psychickej a telesnej odolnosti a odolnosti voči stresu
- Prispôsobenie denného režimu režimu v MŠ.
- Podporovanie osamostatňovanie dieťaťa (napr. v sebaobsluhe- obliekaní, jedle, hygienických návykoch…)
Zo skúseností v materskej škole sa často stáva, že pre dieťa s menšou telesnou odolnosťou je pobyt záťažou a dieťa sa z dôvodu únavy, hluku a námahy stane menej odolné voči chorobám a často ochorie. Proces adaptácie sa potom po dlhšej neprítomnosti opakuje. Ak dieťa navštevuje materskú školu nepravidelne, je potom pre neho ťažšie dosiahnuť miesto v skupine. A proces adaptácie sa predlžuje. V záujme predchádzania chorobám a zvyšovaniu odolnosti dieťaťa je dobré v prvých týždňoch zvýšiť príjem vitamínov v prírodnej forme.
Ak dieťa nie je zrelé na materskú školu, resp. rodina prechádza životnými zmenami (sťahovanie, rozvod, kríza vo vzťahoch, narodenie súrodenca) je možné vstup do materskej školy odložiť.
- Čo Vaše dieťa potrebuje pri nástupe do MŠ:
- náhradné oblečenie do skrinky,
- všetky oblečenia a obuv dieťaťu označte menom fixou,
- rodič pri nástupe odovzdá učiteľke nepremokavú plachtu na postieľku dieťaťa,
- rodič vyplní tlačivo o bezpríznakovosti dieťaťa a pri nástupe odovzdá učiteľke /tlačivo na stiahnutie v sekcii Tlačivá/,
- rodič na papieri odovzdá učiteľke nasledujúce informácie:
meno dieťaťa, kontakt na rodičov, upozornenie na možné zdravotné problémy, odchýlky, zlozvyky…
- dajte dieťaťu do MŠ obľúbenú hračku, predmet, ktorý dieťa spája s rodinou,
- rozlúčku s dieťaťom nepredlžovať, ubezpečiť dieťa, že ho ľúbite a neplakať,
- pri neprerušovanej dochádzke dieťaťa do MŠ adaptácia trvá od 3-4 týždňov.
Platby za stravu a školné sú uvedené na stránke školy v sekcii oznamy a školská jedáleň. Prosím o dochvíľnosť platieb na trvalom príkaze.
Verím, že spoločnými silami vstup dieťaťa do MŠ zvládneme rýchlo a ľahko.
Pre potreby MŠ vypracovala: Mgr. Marcela Molitorisová, riaditeľka MŠ