Projekty a krúžky školy
Projekt – CHODÍM SPRÁVNE, VZPRIAMENE
Pohybová výchova v predšk. veku tvorí základ zdravého, všestranného rozvoja dieťaťa. V systéme športu sa nachádzajú telových. a športové činnosti, ktoré sú určené aj pre deti s rôznymi zdravotnými problémami. Čoraz častejšie sa vyskytujú u detí civilizačné choroby -nesprávne držanie tela a ploché nohy. V súvislosti s tým sa na našej MŠ realizuje projekt „CHODÍM SPRÁVNE, VZPRIAMENE“. Ide v ňom o zostavu cvikov pre deti venovanú prevencii proti ochoreniu chrbtice, plochých nôh. Celý obsah cvičení má zdravotný účinok, predstavuje systém vybraných cvičebných tvarov, presne uskutočňovaných v danej polohe. Projekt – CHODÍM SPRÁVNE, VZPRIAMENE Zahrňuje precvičovanie posturálnych svalov podieľajúcich sa na držaní tela. Na prevenciu plochých nôh využívame hlavne chôdzu na boso/masážny chodník, lano, gaštany atď./.Cviky sú zamerané aj na posilnenie svalstva nôh a lýtok. Patria tu aj dychové a relaxačné cvičenia. Na upevnenie psychickej pohody a radosť z cvičenia sa pri cvičení využívajú rôzne náradia a náčinia, všetko za doprovodu hudby. Deti najviac obľubujú cvičenie na fit loptách, kde sa pozitívne ovplyvňujú posturálne funkcie.
Pri cvičení sa dbá hlavne na veselú atmosféru, ktorá sa stále ukončí ich volenou hrou a príjemnou masážou dvojíc.
Pohyb je najprirodzenejším prejavom detského života. Deti milujú hudbu a tanec, resp. hudobno-pohybové činnosti, ktoré sú najtypickejším prejavom ich chápania hudby. To nás pred 11 rokmi priviedlo k myšlienke podchytiť detskú tanečnú prirodzenosť, túžbu po pohybe, zmysel pre rytmus v tanečnom krúžku Tanečníček.
Ciele krúžku sú:
- utvárať u detí pozitívny vzťah k hudbe,
- vyvolávať u nich radosť zo spevu a aj z pohybu,
- podporovať ich zdravé sebavedomie a sebadôveru,
- rozvíjať priestorovú orientáciu,
- pohybovú pamäť,
- formovať správne držanie tela,
- vhodne pozitívne vplývať na prirodzený tanečný prejav a
- odborne ho usmerňovať a rozvíjať.
Jednoduché choreografie, klavírny doprovod a dekoratívne pomôcky vytvára skúsená pani učiteľka Sidónia Štofanková, ktorá krúžok vedie. Vo svojej činnosti sa deťom venuje v skupine i individuálne, využíva najmä hrový prístup. Pod jej vedením sa deti naučia tiež:
- kooperovať v skupine, kolektíve, preberať na seba primeranú zodpovednosť
- rešpektovať všeľudské hodnoty,
- posilňovať úctu ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu a k svojej vlastnej kultúre,
- zdôvodniť význam pohybu, zvlášť tanca a využiť získané poznatky, zručnosti z oblasti tanca vo svojich hrách i v bežnom živote.
Tanečníček sa prezentuje na verejnosti pri rôznych príležitostiach a na vystúpeniach pre rodičov.
V súvislosti s tým, že pohyb niektorých detí v prírode je zriedkavý a získavanie poznatkov o prírode je často len sprostredkované z médií, je potrebné umožniť deťom frekventovanejší priamy kontakt s prírodným prostredím a podporovať záujem o jeho ochranu. A to je zámerom projektu : „ Malí ochranári“, ktorý sa snažíme plniť už viac ako desať rokov. Východiskom je spoznávanie prírody cez citové väzby a prirodzenú detskú zvedavosť.
Všetky aktivity sú uskutočňované formou hry, ktorá je pre predškolský vek najprirodzenejšia. Deti sa učia nebáť pohybovať v prírodnom prostredí, zvládnuť turistickú vychádzku, zdôvodniť význam prírody na základe pozorovania a zážitkov z prírody, poznať niektoré druhy rastlín a živočíchov, citlivo vnímať krásu prírody a jej čaro i prejaviť ochranárske postoje k prírode.
Súčasťou projektu sú hry s prírodnými materiálmi, vyjadrovanie svojich pocitov a fantázie spojených s prírodou cez výtvarné techniky, piesne, inštrumentálne činnosti, tvorivú dramatiku, vymýšľanie príbehov o rastlinách, živočíchoch, hádaniek. V zime stavanie jednoduchých kŕmidiel i prikrmovanie vtákov. Dobrými pomocníkmi pri výskumných činnostiach sú lupa a mikroskop, pomocou ktorých deti spoznávajú nepoznané detaily živej a neživej prírody.
Dôraz sa v projekte kladie na ochranárske environmentálne aktivity. Vyvrcholením je organizácia Dňa Zeme, kde sa deti snažia prispieť svojou činnosťou ku skrášleniu okolia materskej školy zberom a triedením odpadu, vysádzaním stromov, kvetov, byliniek…
Medzi najobľúbenejšie aktivity patrí návšteva Ekoparku Holá hora, či výlet pod Bikoš.
Všetkými aktivitami v projekte smerujeme aj k citátu A. Einsteina:
„Svet okolo nás je plný nádherných prírodných javov,
nad ktorými zastane rozum a srdce pookreje,
ak ich dokážeme vidieť.“
Tanečný projekt VENČEK
Zameranie:
Rozvíjať cieľavedome, systematicky a v tvorivej atmosfére osobnosť dieťaťa v pohybovej, poznávacej, sociálnej, emocionálnej oblasti
Osvojiť si základné pohybovo tanečné prvky, kroky, variácie a uplatniť ich v spojení s ľudovou, modernou hudbou a spevom
Pripraviť deti na tanečné vystúpenia, prezentovať tance a spev širokej verejnosti
Ciele:
Posilňovať úctu ku kultúrnym a ľudovým tradíciám
Podporiť vzťah dieťaťa k poznávaniu základných pohybovo tanečných prvkov hrou
Naučiť sa kooperovať v skupine a preberať na seba primeranú zodpovednosť
Rozvíjať pohybovo tanečné schopnosti, zručnosti, zmysel pre orientáciu, adaptáciu na zmenené prostredie
Cieľom tanečného krúžku je :
vzbudiť u detí záujem o tanec, hudbu a spev a tým rozvíjať osobnosť dieťaťa v pohybovej, poznávacej, sociálnej a emocionálnej oblasti
Tanečným krúžkom:
rozvíjame schopnosť zladiť pohyb s rytmom hudby, vnímať priestor a pohybovať sa v ňom v rôznych útvaroch
pôsobíme na rozvj hudobnej pamäti, sluchu a tanečného výrazu
oboznamujeme deti so základnými tanečnými krokmi rôznych druhov tancov – ľudový, moderný a country,
vedieme deti k správnemu držaniu tela, k estetickému cíteniu , k spolupráci a zosúladeniu v skupine
Krúžok vedie pani učiteľka Mgr. Vašková už desiaty rok. S deťmi nacvičila rôzne druhy tancov – ľudový, moderný, country, s ktorými vystúpili na rôznych predstaveniach, súťažiach, prehliadkach v Divadle J. Záborského, v Čiernom orly, v Bielom dome, v DSS, v ZŠ Bajkalská, v ZŠ 1. Mája, v MŠ Zemplínska, v MŠ M. Nešpora. Tento školský rok bude venovaný prípravke tanečného súboru, ktorá bude pracovať podľa projektu Tancuj, tancuj, vykrúcaj
Zdravie. Jednoduché slovo s hlbokým zmyslom a významom. Je predpokladom pohody a kvality života. Zdravie populácie ako univerzálna hodnota a základné ľudské právo predstavuje základný ekonomický zdroj nielen pre jedinca, ale aj pre celú spoločnosť. Starostlivosť o zdravie je úloha trvalá, začína sa ešte v prenatálnom období, pokračuje preventívnymi opatreniami hneď po narodení jedinca jeho výchovou k zdravému spôsobu života, ktorá sa uskutočňuje až do jeho skonu.
Vychádzajúc z programov a odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), aj na Slovensku bol schválený významný dokument z pohľadu zlepšenia zdravotného stavu obyvateľstva – „Národný program podpory zdravia“. Jeho základným cieľom bolo zlepšiť zdravotný stav slovenskej populácie a vytvoriť efektívne, vzájomne späté mechanizmy a metódy integrovanej medzisektorovej prevencie, kontroly chorôb, podpory zdravia, redukcie rizikových faktorov hromadne sa vyskytujúcich ochorení. Cieľom projektu Školy podporujúce zdravie bolo komplexne pôsobiť na mladú generáciu v snahe ovplyvniť správanie a vzťah k vlastnému zdraviu. Do projektu sa zapojila aj naša materská škola, ktorá bola držiteľom certifikátu Škola podporujúca zdravie. Projekt bol po desiatich rokoch vyhodnotený a uzavretý.
Jeho nástupcami sú ďalšie rôzne projekty na rozličných úrovniach, zdraviu a zdravému životnému štýlu je venovaná vysoká pozornosť. Podľa ŠKVP našej materskej školy patria medzi hlavné zamerania školy ciele súvisiace so zdravím človeka, zdravým životným štýlom a enviromentálnou výchovou. To bolo dôvodom, prečo sme sa rozhodli pre vypracovanie a realizáciu podporného prozdravotného projektu Cesta zdravia s Hrušíkom (Hrušík Kamko: hruška-vitamíny, Kamko-priateľstvo, turistika-šport). Projekt vychádza aj zo záverov a odporúčaní 1. odbornej konferencie Zdravý životný štýl v kontexte výchovy a vzdelávania na školách, z Pedagogicko-organizačných pokynov na školský rok 2012 / 2013 a je v súlade s projektom Mestského úradu v Prešove Odboru školstva , kultúry a športu Žime zdravo(2009).
Na projekte a plnení jeho úloh participuje celý kolektív materskej školy vrátane pracovníčok ŠJ.
Projekt nie je uzavretý, je možné ho dopĺňať.
Garantom implementácie úloh projektu do edukačného procesu je riaditeľka materskej školy Mgr. Marcela Molitorisová.
Cieľové skupiny
Hlavnou cieľovou skupinou sú deti, navštevujúce materskú školu a ich rodičia. Cestu zdravého životného štýlu a správnych stravovacích návykov nemožno nastúpiť ani viesť bez úzkej spolupráce s rodinou.
Ciele projektu
Hlavným cieľom nášho projektu je podporovať a rozvíjať zdravie a zdravý životný štýl u detí v úzkej spolupráci s ich rodičmi:
- riadeným procesom školského stravovania prispieť k zlepšeniu stravovacích návykov detí a tým i k zmenám v postoji k zdravej výžive,
- edukačným procesom podporiť vytváranie stravovacích návykov a povedomia detí o správnej a zdravej výžive, viesť ich ku kultúre stolovania,
- získať povedomie o zdravom životnom štýle a jeho význame pre život človeka,
- prostredníctvom enviromentálnej výchovy spoznať, že človek je súčasťou prírody a preto ju treba chrániť,
- zapojiť rodičov do aktivít v čo najširšej miere,
- podporovať a naďalej realizovať dlhodobé projekty, ktoré sa každoročne v našej materskej škole realizujú, skvalitniť ich a plniť vo všetkých triedach materskej školy s prihliadnutím na individuálne osobitosti detí v jednotlivých triedach,
počas roka zrealizovať tri pracovné stretnutia (november, február, máj) s cieľom vyhodnotenia realizácie projektu a konkrétneho rozdelenia úloh a zodpovednosti na ďalšie obdobie.
V školskom roku 2022-2023 realizujeme oboznamovanie sa s anglickým jazykom lektorkou fi Pro Americana.
Oboznamovanie sa s anglickým jazykom je určené predovšetkým pre 5-6 ročné deti. Podmienkou prihlásenia sa je osvojený materinský jazyk.
Výučba prebieha podľa dohody s lektorom v popoludňajších hodinách v učebni Aj.
Edukačný plán AJ
V MŠ Volgogradská 48 v Prešove f. Pro Americana
1. Predstavenie sa a vzájomné zoznámenie: Hello, my name is… |
2. Pozdrav, denný režim: Greetings and My day |
3. Spoznaj a pomenuj farby – Colours world |
4. Čísla: Numbers |
5. Ja som dievča, ja som chlapec a moje hračky: My toys for boy and girl |
6. Zvieratká domáce a exotické: Pets farm and ZOO animals |
7. Počasie: Weather |
8. Zima a zimné športy: Winter and Wintersports |
9. Vianočný čas: Christmas time |
10. Geometrické tvary: Shaps |
11. Obliekanie: Clothes |
12. Ovocie a zelenina: Fruits and Vegetables |
13. Môj dom, moja izba: My hous, my room |
14. Jedlo a nápoje: Foot and drink |
15. Veľkonočné sviatky: Easter egg and rabit |
16. Moja rodina: My family |
17. Ľudské telo: Face and body |
18. Emócie: Emotions |
19. Hmyz: Butterflay and Bugs |
20. Moja mamka: Motherś day |
21. Škola: School |
22. Život v mori: Sea animals |
23. Svet rozprávky: World storry |
24. Leto: Summer |
25. Opakovanie – zhrnutie , prierez vedomostí otvorenou hodinou pred rodičmi |
Sladkosti závislosťou – cieľom projektu je predchádzať detským ochoreniam (obezita, cukrovka, srdcovo-cievne ochorenia…). V konkrétnej podobe sa bude premietať najmä v:
- obmedzovaní sladkých jedál (zodp. ved.ŠJ).
- nepodávaní tukového pečiva v bežnom jedálnom lístku (zodp. ved.ŠJ).
- tom, že deti pri príležitosti sviatku a vlastnej túžby obdariť kamarátov nebudú nosiť sladkosti
Zdravé zúbky – je projekt, ktorý vznikol na základe potreby predchádzať zubnému kazu a na základe skúseností s projektom Zdravý úsmev. Preventívne opatrenia ako sú správna hygiena, výživa môžu úplne zabrániť vzniku zubného kazu a ochoreniam parodontu. Počas realizácie projektu deti získajú cenné vedomosti a zároveň aj zručnosť pri realizovaní starostlivosti o zdravie zubov a ďasien.
Častým opakovaním pravidiel dôležitých pre dosiahnutie ústneho zdravia, ktoré sa deti učia a opakovaním si osvojujú, buduje sa v ich podvedomí aj kladný postoj k celkovému zdraviu, čím sa napĺňa hlavný cieľ projektu.
Projekt sa realizuje priebežne počas celého školského roka.